Snit en doek

Snit

De zeilen van Zeilmakerij De Vries Maritiem kunnen op 2 manieren worden gesneden.

Cross- cut

Cross- cut gesneden zeilen zijn zeilen met horizontale banen. Dit wordt het meeste gebruikt door zeilers die wat minder zwaar tillen aan prestatie. Aangezien een zeil met een cross-cut snit minder banen bevat zijn deze in verhouding gunstiger geprijsd. Er kunnen verschillende doeksoorten worden gebruikt voor een cross cut snit. Over het algemeen wordt Dacron gebruikt als doeksoort, andere doeksoorten zijn vanzelfsprekend ook mogelijk. Cross- cut gesneden zeilen zijn dus met name geschikt voor de toerzeiler.

Tri-radiaal

Voor de zeiler die prestatie erg belangrijk vindt is het de beste keuze een zeil te kiezen met een tri-radiale snit. In een zeil met tri-radiale snit worden de banen zo ontworpen en aan elkaar gestikt dat de trekkrachten op het zeil vanuit de hoeken het beste worden verdeeld over de totale oppervlakte van het zeil. De banen lopen dus vanuit de hals- top en schoothoek naar het midden van het zeil. Er zijn een aantal doeksoorten geschikt voor een tri-radiale snit. Hierover kunt u meer lezen bij het hoofdstuk “doeksoorten”.

Een zeil met een tri-radiale snit bevat dus veel meer banen waardoor het ontwerp en vorm optimaal gemaakt kan worden. Dit komt ten goede aan de prestaties.

Doek

Er bestaan enorm veel doeksoorten, laminaten en leveranciers van zeildoek. Voor ieder zeildoel bestaat een specifieke doeksoort. Iedere doeksoort heeft z’n eigen specificaties en bestaat daarnaast uit verschillende doekdiktes. Hieronder vindt u een korte beschrijving van een aantal materialen welke wij veelal gebruiken omdat het zich in de loop der jaren in de praktijk heeft bewezen. Zoals gezegd zijn er veel meer mogelijkheden die wellicht beter bij uw doel en vaargebied passen. Indien u hier meer informatie over wenst kunt u contact opnemen met de specialisten van Zeilmakerij De Vries Maritiem: Telefoon nummer: 0514-562015

Dacron

Dacron doek wat wij gebruiken is een geweven All Purpose doek, gemaakt van polyester vezels. Dacron is veerkrachtig, slijtvast en UV bestendig. Daarnaast is Dacron goed hanteerbaar. Het Dacron doek bevat een finish wat het doek vormvast en waterafstotend maakt. Het voordeel van Dacron is de aantrekkelijke prijs. Het nadeel is dat Dacron zeilen naar verloop van jaren de optimale vorm verliezen waardoor het raakt “uitgezeild”. Dacron zeilen zijn al jaren het meest gekozen doek door de toerzeiler en hebben zich al zeer lang bewezen.

DCX

DCX is een laminaat welke bestaat uit in totaal 6 lagen. De buitenste lagen zijn een beschermlaag van Dacron, vervolgens 2 filmlagen tegen rek en voor een goede hechting, 1 laag met in verschillende richtingen versterkingen voor een verhoogde stabiliteit en een constructie laag voor stabiliteit en scheur bestendigheid. DCX doek is alleen geschikt voor een tri- radiale snit waardoor een optimale vorm gemaakt kan worden, is enorm vormvast en is duurzaam. Het voordeel is een grote rekvastheid en de mogelijkheden een optimaal ontwerp te maken. Een nadeel is de hanteerbaarheid en de hogere prijs.

Hydranet

Hydranet is een zeer strak en stabiel geweven doek welke voorzien is van extra dyneema vezels. Deze dyneema vezels zorgen ervoor dat het doek niet rekt en dus niet “uitgezeild” raakt en niet scheurt. Dit doek is zeer geschikt voor zware omstandigheden en is daarnaast hanteerbaar. Hydranet heeft als voordeel dat het dezelfde eigenschappen heeft als Dacron zonder dat het de nadelen heeft.

Hydranet radiaal

Hydranet radiaal heeft exact dezelfde eigenschappen als Hydranet maar speciaal ontwikkeld voor tri- radiaal gesneden zeilen. Dit doek zal geen rek in de lengte richting vertonen en is vormvast en zal niet scheuren. Daarnaast kan het perfect ontworpen worden en is het zeil geschikt voor zware (offshore) omstandigheden.